AvfallsbilHogra
4x4 met Netam kipper
Avfallsbil
Hogra
4x4 met Netam kipper
fast pris exklusive moms
55 000 €
(66 550 € brutto)
Tillverkningsår
1956
Skick
Begagnad
Plats
ANDELST 

Visa bilder
Visa karta
Grundläggande data
- Beteckning:
- Avfallsbil
- Tillverkare:
- Hogra
- Modell:
- 4x4 met Netam kipper
- Tillverkningsår:
- 1956
- Skick:
- mycket bra (begagnad)
Pris och plats
fast pris exklusive moms
55 000 €
(66 550 € brutto)
- Plats:
- ANDELST, Nederländerna

Ring
Tekniska detaljer
- Miltal:
- 2 587 km
- Effekt:
- 61 kW (82,94 hk)
- Första registrering:
- 02/1956
- Bränsletyp:
- diesel
- Däcksstorlek:
- 9.00R20
- Axelkonfiguration:
- 4x4
- Färg:
- orange
- Växeltyp:
- mekanisk
- Fjädring:
- stål
- Utrustning:
- fyrhjulsdrift, släpvagnskoppling
Erbjudandets detaljer
- Förtecknings-ID:
- A207-18-607
- Referensnr.:
- 44271
- Senast uppdaterad:
- den 2025.12.09
Beskrivning
Denna unika, mycket sällsynta Hogra har blivit fullständigt restaurerad och är i utmärkt skick!
Hogra:s historia:
Efter andra världskrigets slut kom Nederländerna ur striden hårt drabbat och började under 1950-talet långsamt att återhämta sig. Denna period präglades av enkelhet och hårt arbete för att återuppbygga landet. Det rådde brist på material och därmed även på utrustning. Ända in på 1950-talet bestod lastbilsparken huvudsakligen av ombyggd, föråldrad militärutrustning som anpassades för civilt bruk.
Hodpfex Elatex Adrsfr
I början av 1950-talet ökade efterfrågan på tyngre lastbilar, vilket var svårt eller omöjligt att uppfylla. Herr W.A. Hoek såg en möjlighet att bygga en egen lastbil baserad på marknadens behov till lägsta möjliga pris och med maximal prestanda för användaren.
Dock saknade herr van Hoek det nödvändiga kapitalet. Genom kontakt med en förmögen änka, fru Gravelaar, som var villig att investera det nödvändiga startkapitalet, blev den nya lastbilsmarken "HOGRA" (från båda personernas initialer) verklighet.
Produktionen av de första enheterna började 1954 i en före detta mejerifabrik i Ravenstein.
Hogra-fabriken var en typisk monteringsfabrik. Alla nödvändiga delar utom kabelstammen köptes in från tredje part och monterades i Ravenstein till ett rullande chassi med grill, motorhuv, vindruta och framskärmar, men utan hytt och påbyggnad. Det var då vanligt att en lastbil lämnade fabriken som ett rullande chassi och sedan försågs med hytt och påbyggnad enligt köparens önskemål hos en karossbyggare. På den tiden fanns kända karossbyggare som Paul & van Weelde och Buca, men även många lokala verkstäder.
Chassit, bladfjädrarna och plåtdelarna tillverkades i Nederländerna, motorn köptes först från engelska Perkins och senare från österrikiska Steyr. De två modellerna som Hogra byggde under sin korta existens namngavs efter den motor som installerades. Modellen H7-P6 var utrustad med en Perkins P6-dieselmotor på 83 hk. Modell H7-S100 och senare H10 S-100 hade en Steyr-motor med 100 hk. Siffran 7 i modellbeteckningen angav en total tillåten vikt på 7 ton. H7-modellerna konstruerades som 2-axliga 4x2-chassin, och endast ett fåtal 2-axliga 4x4-chassin tillverkades. Modellen H10, som introducerades 1957, var ett 3-axligt 6x2-chassi som möjliggjorde en total tillåten vikt på upp till 10 ton med hjälp av en längsgående axel.
Under slutet av 1950-talet ökade konkurrensen på lastbilsmarknaden markant. Hogra höll fast vid motorhuvslayouten, men med föråldrad teknik kunde företaget inte konkurrera med de modernare frambyggda modellerna med högre lastkapacitet och bättre prestanda. 1958 befann sig företaget i svårigheter och omstrukturerades. För denna nederländska lastbilstillverkare, som endast existerade mellan 1954 och 1961, tog sagan slut 1961, efter att även Kromhout försvunnit från marknaden. Under denna period byggdes ett litet antal enheter som så gott som uteslutande såldes i Nederländerna.
För närvarande håller en bok på att tas fram...
Annonsen översattes automatiskt och vissa översättningsfel kan ha inträffat.
Hogra:s historia:
Efter andra världskrigets slut kom Nederländerna ur striden hårt drabbat och började under 1950-talet långsamt att återhämta sig. Denna period präglades av enkelhet och hårt arbete för att återuppbygga landet. Det rådde brist på material och därmed även på utrustning. Ända in på 1950-talet bestod lastbilsparken huvudsakligen av ombyggd, föråldrad militärutrustning som anpassades för civilt bruk.
Hodpfex Elatex Adrsfr
I början av 1950-talet ökade efterfrågan på tyngre lastbilar, vilket var svårt eller omöjligt att uppfylla. Herr W.A. Hoek såg en möjlighet att bygga en egen lastbil baserad på marknadens behov till lägsta möjliga pris och med maximal prestanda för användaren.
Dock saknade herr van Hoek det nödvändiga kapitalet. Genom kontakt med en förmögen änka, fru Gravelaar, som var villig att investera det nödvändiga startkapitalet, blev den nya lastbilsmarken "HOGRA" (från båda personernas initialer) verklighet.
Produktionen av de första enheterna började 1954 i en före detta mejerifabrik i Ravenstein.
Hogra-fabriken var en typisk monteringsfabrik. Alla nödvändiga delar utom kabelstammen köptes in från tredje part och monterades i Ravenstein till ett rullande chassi med grill, motorhuv, vindruta och framskärmar, men utan hytt och påbyggnad. Det var då vanligt att en lastbil lämnade fabriken som ett rullande chassi och sedan försågs med hytt och påbyggnad enligt köparens önskemål hos en karossbyggare. På den tiden fanns kända karossbyggare som Paul & van Weelde och Buca, men även många lokala verkstäder.
Chassit, bladfjädrarna och plåtdelarna tillverkades i Nederländerna, motorn köptes först från engelska Perkins och senare från österrikiska Steyr. De två modellerna som Hogra byggde under sin korta existens namngavs efter den motor som installerades. Modellen H7-P6 var utrustad med en Perkins P6-dieselmotor på 83 hk. Modell H7-S100 och senare H10 S-100 hade en Steyr-motor med 100 hk. Siffran 7 i modellbeteckningen angav en total tillåten vikt på 7 ton. H7-modellerna konstruerades som 2-axliga 4x2-chassin, och endast ett fåtal 2-axliga 4x4-chassin tillverkades. Modellen H10, som introducerades 1957, var ett 3-axligt 6x2-chassi som möjliggjorde en total tillåten vikt på upp till 10 ton med hjälp av en längsgående axel.
Under slutet av 1950-talet ökade konkurrensen på lastbilsmarknaden markant. Hogra höll fast vid motorhuvslayouten, men med föråldrad teknik kunde företaget inte konkurrera med de modernare frambyggda modellerna med högre lastkapacitet och bättre prestanda. 1958 befann sig företaget i svårigheter och omstrukturerades. För denna nederländska lastbilstillverkare, som endast existerade mellan 1954 och 1961, tog sagan slut 1961, efter att även Kromhout försvunnit från marknaden. Under denna period byggdes ett litet antal enheter som så gott som uteslutande såldes i Nederländerna.
För närvarande håller en bok på att tas fram...
Annonsen översattes automatiskt och vissa översättningsfel kan ha inträffat.
Leverantör
Observera: Registrera dig gratis eller logga in, för att få tillgång till all information.
Registrerad sedan: 2003
Skicka förfrågan
Telefon & Fax
+31 488 2... annonser
Din annons har raderats framgångsrikt
Ett fel har uppstått


























